Het welslagen van winkels in zware tijden
“Goedkoop alleen is niet voldoende”
Het gaat niet goed met de winkels in Nederland. In april van dit jaar stond maar liefst 6,4 procent van de winkelpanden leeg, volgens onderzoeksbureau Locatus. De economische crisis is daar voor een deel debet aan, maar ook de groeiende populariteit van internetwinkels maakt het winkeliers niet gemakkelijk. Toch lijken niet alle winkels evenveel last te ondervinden van deze ontwikkelingen. Sterker nog, er zijn winkelformules die het ondanks storm en tegenweer uitstekend doen. Denk aan Abercrombie & Fitch en Primark: totaal verschillende moderetailers, die allebei in staat zijn mensen uit het hele land naar hun winkels te lokken. Of aan de cosmeticaketen Rituals, die de ene na de andere winkel opent. De HEMA, onverminderd stevig in het zadel en ook nog bezig met nieuwe concepten. Building Business vroeg Cor Molenaar, hoogleraar bedrijfskunde in Rotterdam, zelfstandig it- en marketingadviseur en schrijver van, onder andere, het boek 'Red de winkel' naar de voorwaarden waaraan winkelfomules moeten voldoen om kans te maken op succes.
Concurreren op prijs
Bij het verklaren van het succes van sommige en het falen van andere winkelformules, is het koopgedrag van klanten uitgangspunt, aldus Cor Molenaar. En dat gedrag is ingrijpend veranderd: “Vroeger kochten mensen wat ze nodig hadden, bij de winkel dichtbij. Hun actieradius was beperkt, evenals hun keuzemogelijkheden. De afgelopen decennia zijn we niet alleen veel mobieler geworden, ook de keuzemogelijkheden zijn voor iedereen enorm toegenomen, zeker door het grote aanbod op internet. Mensen kunnen eindeloos kijken en vergelijken. Maar als het moment van kiezen aangebroken is, dan neemt het ratio-element de overhand en speelt de prijs een belangrijke rol. Het is voor winkeliers dus belangrijk dat zij in ieder geval niet duurder zijn dan internetconcurrenten, en liefst nog wat goedkoper.” Toch is goedkoop zijn alleen niet voldoende; winkels moeten zich ook daarnaast weten te onderscheiden. Molenaar: “Retailers moeten er in ieder geval voor zorgen dat ze mensen iets bijzonders te bieden hebben, waardoor het de moeite waard is om naar ze toe te komen. Dat kan op verschillende manieren. De modeketen Primark, bijvoorbeeld, combineert lage prijzen met vestigingen op A1-locaties.”
Alle zintuigen prikkelen
De razendpopulaire Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch doet het heel anders. “Die onderscheiden zich door beleving en emotie. Ze richten zich vooral op jonge vrouwen en proberen de kooplust of zelfs de wellust aan te wakkeren. Die mooie jongens met hun wasbordjes in de winkel, die doen dat prima. Werkelijk alle zintuigen worden bij Abercrombie & Fitch geactiveerd: een kenmerkende geur wordt de winkel ingespoten, de verlichting is helemaal goed, er is muziek, video’s. Die sensatie kan een internetwinkel echt niet teweegbrengen.” Onze eigen vertrouwde HEMA zit op hetzelfde spoor met de nieuwe HEMA Beauty Shops: “Kleine winkels met een mooie aankleding en een fijne geur, op A- locaties. Ook bij HEMA zit er een heel duidelijke visie en strategie achter.”
Nichemarkt
Er zijn ook winkels en branches die minder last hebben van concurrentie op internet: “Neem Oil & Vinegar, die zitten in een nichemarkt, waar internetbedrijven niet snel voor kiezen. Voedsel is sowieso geen typisch product voor internet. Oil en Vinegar strijdt eigenlijk alleen tegen de concurrentie van supermarkten en daarin staan ze sterk doordat ze hun specialisme in de strijd kunnen gooien. Maar ook voor dit soort winkels blijft een goede locatie belangrijk. Consumenten moeten het leuk vinden om er naartoe te gaan.”
Laatste nieuws
- 29-04-2024 16:36 Dreef, Ramphastos en Van Deursen nemen Hotels van Oranje in Noordwijk over
- 29-04-2024 16:36 Flitsbezorger Getir vertrekt definitief uit Nederland
- 29-04-2024 16:20 Zuivelhoeve opent twee filialen in Wereldhave-winkelcentra
- 29-04-2024 16:12 Monumentale villa in Den Haag verkocht
- 29-04-2024 14:13 Hoogste flexwoongebouw (tot nu toe) komt in Amsterdam Zuidoost
- 29-04-2024 14:11 Brandweer en NIPV waarschuwen voor brandgevaar flexwoningen: 'Vrees voor dodelijke slachtoffers'
- 29-04-2024 14:03 EuroParcs legt minder de focus op projectontwikkeling
- 29-04-2024 13:53 Maaltijdenbedrijf huurt winkelruimte in Bergschenhoek
- 29-04-2024 13:48 KanAm tekent voor 250 woningen en 40.000 m2 kantoorruimte in Amsterdam Zuidoost
- 29-04-2024 13:26 Nieuwe benoemingen bij het ASR Dutch Science Park Fund
- 29-04-2024 13:14 Voorkeursrecht op eerste koop door gemeente verloopt voor Vijfde Dorp in Zuidplas
- 29-04-2024 10:39 Een op de drie geldverstrekkers verhoogde afgelopen week de hypotheekrente
- 29-04-2024 10:13 Galeria Karstadt Kaufhof sluit zestien van 92 winkels
- 29-04-2024 10:12 'Kantoorhuren zijn ruim een derde hoger bij treinstations'
- 29-04-2024 08:10 Ontdek de nieuwe tool om financieringen aan te vragen bij Beleggingspanden.nl
- 29-04-2024 00:00 Onderzoek CBS en Kadaster: '6 procent meer private huurwoningen in twee jaar tijd'
- 26-04-2024 13:43 'Bouw één op de drie nieuwbouwwoningen loopt vertraging op door bezwaren'
- 26-04-2024 10:09 WDP bouwt warehouse van 9.125 m2 voor Kintetsu in Schiphol-Oost
- 26-04-2024 09:15 Foot Locker huurt in Creative Valley in Utrecht
- 26-04-2024 08:58 Reacties op huurwet: Neprom, IVBN en Aedes blij met duidelijkheid, Vastgoed Belang noemt het een schande
- 26-04-2024 06:00 Radio VJ: 'Helaas, geen rendement dus aanbod middeldure huurwoningen zal verschrompelen'
- 26-04-2024 05:59 4 juni congres: Juridische en financiële impact van de Wet Betaalbare Huur
- 25-04-2024 19:50 Tweede Kamer stemt in met Wet betaalbare huur
- 25-04-2024 17:23 Deze amendementen voor de Wet betaalbare huur zijn aangenomen
- 25-04-2024 14:59 ‘Een nieuwe generatie neemt het stokje over in de vastgoedtop’
- 25-04-2024 14:30 Deze projecten krijgen een bijdrage uit de laatste ronde Woningbouwimpuls
Reacties
Om te kunnen reageren moet u zijn ingelogd. Klik hier om in te loggen.